Prowadzenie firmy transportowej to skomplikowany proces, który wymaga od właściciela posiadania nie tylko wiedzy dotyczącej prowadzenia tego rodzaju działalności, ale również dysponowania odpowiednimi dokumentami, bez których niemożliwe byłoby realizowanie przejazdów przez kierowców. Pomijając obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu ciężarowego, przedsiębiorca powinien zapewnić również inne rodzaje ubezpieczeń, które mogą okazać się niezbędne w przypadku transportów międzynarodowych. Dowiedz się, czym jest ubezpieczenie kabotażowe i dlaczego warto je posiadać.
Co to jest kabotaż?
Z terminem tym z pewnością zaznajomieni są doświadczeni w dziedzinie przewozów przedsiębiorcy. Tym bardziej, jeżeli ich samochody ciężarowe udają się z towarem za granicę – to właśnie wtedy niezbędne okazać się może takie ubezpieczenie. Słowo kabotaż opisuje sytuację, w której samochód zarejestrowany w jednym kraju wykonuje przewóz towarów między dwoma miastami w innym kraju. Przykładem może być sytuacja, w której polski kierowca zawozi towar na teren Niemiec i aby nie wracać „na pusto”, w Niemczech realizuje usługę przewozu pomiędzy dwoma miastami. Dzięki temu firma transportowa nie jest stratna z powodu jazdy bez towaru. Jednak w przypadku takich realizacji konieczne może okazać się ubezpieczenie kabotażowe, które swoim zakresem obejmować może koszty związane ze szkodami na towarze, opóźnieniami w dostawie, błędami załadunku i rozładunku, szkodami wyrządzonymi osobom trzecim oraz kosztami prawnymi. Ofertę ubezpieczenia kabotażowego znajdziesz na https://etapia.pl/.
Co grozi za brak ubezpieczenia kabotażowego?
Choć za wprowadzenie przepisów dotyczących kabotażu w pewnym zakresie odpowiada Unia Europejska, to każde państwo posiada swoje własne regulacje. Oznacza to, że na terenie różnych krajów obowiązują różne przepisy oraz kary za niespełnienie wymogów w tej sferze. Najczęstszą karą za brak ubezpieczenia kabotażowego jest kara grzywny – jej wysokość jest uzależniona od państwa, w którym będzie miał miejsce przewóz. Wysokość grzywny może być dotkliwa i wynosić nawet kilkanaście tysięcy euro – ma to odstraszyć przewoźników od nieprzestrzegania przepisów kabotażowych. To jednak nie są jedyne konsekwencje, jakie można ponieść za niedopilnowanie wymogów związanych z kabotażem. Do potencjalnych kar należy również cofnięcie licencji na realizację przewozów międzynarodowych na terenie UE, czasowe zawieszenie lub odebranie świadectwa kierowcy oraz odebranie możliwości wykupienia ubezpieczenia kabotażowego, które de facto skutkować będzie uniemożliwieniem wykonywania następnych tego typu przewozów. Warto zatem zadbać o wszystkie konieczne dokumenty, ponieważ sankcje mogą być dotkliwe.