We współczesnym społeczeństwie wzrasta świadomość odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. Coraz więcej firm dostrzega konieczność włączenia działań proekologicznych do swojej strategii biznesowej, aby odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną klimatu i zrównoważonym rozwojem. Mając na względzie społeczną odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorstwa mogą wprowadzać innowacje np. w obszarze produkcji, logistyki oraz ograniczania emisji CO2, ale też przyłączać się do różnego rodzaju akcji na rzecz przyrody. Jednym z takich działań jest wspieranie populacji pszczół oraz innych zapylaczy.
Jakie znaczenie mają dla nas pszczoły – dlaczego warto je wspierać?
Niektórych może zdziwić to, jak ważną rolę dla naszej planety odgrywają niewielkie owady, jakimi są pszczoły. Ich znaczenie wykracza daleko poza produkcję miodu. To właśnie naszym skrzydlatym przyjaciołom zawdzięczamy zapylanie większości roślin, które stanowią pokarm dla ludzi i zwierząt. Dzięki ich pracy otrzymujemy owoce, warzywa, zboża i orzechy. Gdyby pszczoły i inne zapylacze przestały zapylać kwiaty, drastycznie spadłaby różnorodność i dostępność żywności. Wyginęłoby wiele gatunków roślin, co zaburzyłoby łańcuch pokarmowy.
Czym jest CSR i jakie działania w ramach tej strategii można podjąć?
CSR, czyli Corporate Social Responsibility, a w języku polskim społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, która nie jest skoncentrowana wyłącznie na maksymalizacji przychodów, ale również podejmowanie działań, których celem jest poszanowanie praw obywateli, dbanie o interesy społeczne, stosowanie się do zasad równoważnego rozwoju, ochrona środowiska, zasobów naturalnych i dobrobytu lokalnych społeczności.
Działania w ramach CSR mogą dotyczyć edukacji, spraw społecznych, wspierania kultury, czy promocji sportu. W dobie kryzysu klimatycznego duży nacisk jest kładziony na inicjatywy ekologiczne. Coraz większa waga przykładana jest do redukcji śladu węglowego, odpowiedzialnego gospodarowania zasobami naturalnego czy korzystania z odnawialnych źródeł energii.
Inicjatywą, którą może podjąć przedsiębiorstwo, jest wspieranie populacji pszczół. „Można realnie wpływać na kondycję tych pożytecznych owadów, zakładając firmowe pasieki czy tworząc łąki kwietne” – podkreśla Artur Sobeczek, współzałożyciel fundacji Pszczoła Musi Być. „To działanie nie tylko wspiera bioróżnorodność i lokalne ekosystemy, ale też zwiększa świadomość ekologiczną pracowników i otoczenia. Firmy mogą instalować domki dla owadów, organizować warsztaty edukacyjne oraz akcje informacyjne. To forma ochrony przyrody, która łączy troskę o naturę z budowaniem relacji społecznych”. Wszelkie informacje na temat tego, w jakich przedsięwzięciach warto wziąć udział, dostępne są na stronie https://www.pszczolamusibyc.pl/.
Korzyści ze stosowania CSR dla firm
Oczywiście, moralne i ekologiczne korzyści są nieocenione, jednak nie są jedynymi profitami, jakie osiągają firmy wdrażające praktyki CSR. Przedsiębiorstwa wykazujące troskę o społeczeństwo i środowisko mają szansę zyskać zaufanie i lojalność klientów. Obecnie taka postawa pomaga budować pozytywny wizerunek marki, co również może przyciągać inwestorów i partnerów biznesowych.
Podejmowanie się rozmaitych inicjatyw i angażowanie pracowników do wspólnego czynienia dobra również scala zespół. Poczucie wspólnej misji i działanie na rzecz wartościowych celów buduje morale załogi. Kiedy pracownicy czują, że nie są tylko trybikami w maszynie do generowania zysków, a ich praca przyczynia się do czegoś większego, czują się bardziej zmotywowani, ich rola w firmie zyskuje dodatkową wartość, mogą też wykazywać większą lojalność względem pracodawców.
Więcej informacji na temat CSR i korzyści płynących ze stosowania tej strategii dostępne jest na stronie: https://www.pszczolamusibyc.pl/blog/esg-csr-csrd-o-genezie-roznicach-i-korzysciach-dla-biznesu-i-zmianach-jakie-niosa/.
Wsparcie merytoryczne artykułu zapewniła Fundacja Pszczoła Musi Być