W naszych rozmowach z bolesławianami pojawiają się czasem pytania dotyczące polityki medialnej i informacyjnej władz miasta: „Dlaczego niektóre portale, gazety i telewizje jedynie chwalą lub przynajmniej są neutralne, ale jak ognia unikają tematów niewygodnych dla władzy lokalnej?” Odpowiedź na to pytanie nie jest szczególnie trudna. Postanowiliśmy jednak sprawdzić skalę zjawiska w minionym, 2019 roku, ponieważ pieniądze na ten cel pochodzą z Państwa kieszeni.
W lutym br. złożyliśmy do prezydenta miasta Bolesławiec interpelację dot. przedstawienia wydatków miejskich jednostek oraz Urzędu Miasta Bolesławiec na promocję w mediach w 2019. Odpowiedzi udzielono wskazując jednostki miejskie, które zlecały mediom publikację rozmaitych materiałów z podaniem ich kwot oraz tytułów (*bez placówek oświatowych i bez MOSiR – dopytamy). Odpowiedzi te podzielono na 3 części i można zapoznać się z nimi klikając tutaj: nr 1, nr 2 i nr 3. Z udzielonych informacji wynika, że płatne publikacje do mediów zlecał Urząd Miasta Bolesławiec, ale także (nie wszystkie) jednostki organizacyjne miasta: MZGK, ZEC, TBS, BOK-MCC, Muzeum Ceramiki, MZK i PWiK.
Ogółem miejskie wydatki, obliczone na podstawie danych Urzędu Miasta i jednostek organizacyjnych na media w 2019, to kwota 418.382,16 zł (blisko 1.150,- zł /dzień) i może być wyższa. Tytuły: Gazeta Prawna, Fakt, Forbes – Newsweek, Onet, Gazeta Wyborcza, Max Media, Radio Plus Legnica, Nowiny Jeleniogórskie, Radio Złote Przeboje, RMF MAXXX, Saechsise Zeitung, Schlesien Heute, TVT, TVP3, Wroclife, tv Łużyce, tv Dami, Telewizja Bolesławiec (Azart Sat), Gazeta Wojewódzka, Express Bolesławiecki (Otomedia), Muzyczne Radio, Istotne.pl, Bolec.info (kolejność przypadkowa, szczegółowe rozliczenie pod tekstem).
Należy zaznaczyć, że wiele wydatków realizowanych przez władze miasta na politykę informacyjną i promocyjną można uznać za słuszne; szczególnie w mediach regionalnych, ogólnopolskich i zagranicznych, jeśli oczywiście były skuteczne i służyły np. promocji naszego miasta, jego lokalnego produktu oraz sztandarowego święta ceramiki. Z tym nie dyskutujemy. Zastanawia jednak co innego, mianowicie zasadność i wysokość kwot płaconych mediom lokalnym, popularnym w Bolesławcu, w których powielane są te same informacje wysyłane z ratusza. Poniżej przedstawiamy te wydatki w 2019 r. na wykresie „słupkowym”, ponieważ na wykresie „kołowym” Bolec.info był tak cienki, że trzeba by patrzeć przez lupę.
W powyższym wykresie rzuca się w oczy m.in. ogromna dysproporcja pomiędzy dwoma popularnymi i rywalizującymi ze sobą portalami Bolec.info i Istotne.pl, mimo, że portal i gazeta Bolec.info jest, w opinii wielu, bardziej popularnym, obiektywnym i pluralistycznym medium (biorąc pod uwagę m.in. bardzo aktywne forum, większą liczbę „polubień” profilu na Facebook’u, wydawaną gazetę o sporym nakładzie, publikowanie miejskich newsów, za które konkurencja kasuje z budżetu miasta, powiązanie z platformą blogową Bobrzanie.pl, rozmaite wywiady video, relacje „na żywo”, a także publikowanie informacji o działaniach opozycyjnych, itp.). Podobną skalę i ogromną różnicę kwot można zauważyć w wydatkach powiatu bolesławieckiego. Pytał o to niedawno radny powiatowy, wybrany z naszego komitetu wyborczego.
Nie trudno domyślić się, że przyczyną dysproporcji w wysokości przekazywanych publicznych środków jest charakter danego medium oraz fakt opisywania lub przemilczania niewygodnych dla władzy tematów. Pytanie tylko, czy miasto nie płaci odpowiednio Bolec.info ponieważ redakcja ośmiela się poruszać również niewygodne dla władzy tematy, mimo paru przelewów pewnie na zachętę „współpracy”? Czy raczej Bolec.info porusza niewygodne tematy, bo miasto nie płaci odpowiednio dużo? Biorąc pod uwagę charakter pracujących tam dziennikarzy oraz znając ich upór można śmiało obstawić pierwszą opcję. I nie jest to komplement, bo wcale nie musimy go czynić. Na koniec warto zauważyć, że miasto Bolesławiec w dalszym ciągu posiada swoje udziały w TV Bolesławiec Azart-Sat, o wartości 57.000,- zł (kwota na podstawie informacji o stanie mienia komunalnego za 2018 r. (czekamy na informację za 2019r.). Taka sytuacja jest ewenementem w rozwiniętych ustrojach demokracji lokalnej i niestety przypomina standardy białoruskie.
—————————
*) Edit: 26.03.2020 – Wydatki MOSiR na media w 2019r., to kwota 2.920,- zł. Szczegóły TUTAJ. Jednostki oświatowe nie ponosiły z tego tytułu wydatków w 2019r.
„Bardziej boję się trzech gazet, niż trzech tysięcy bagnetów.”
~ Napoleon Bonaparte
(fot. tyt. pixabay.com)
Pingback: A gdyby tak kupić mieszkańcom Bolesławca maski? Stać nas na to! – bobrzanie.pl – to co istotne w Bolcu, Bolesławiec, informacje, blogi, sport, rozrywka, humor, imprezy, wideo