Wiele materiałów reklamowych znajduje szerokie zastosowanie w branży marketingu i reklamy, mogąc służyć na różne cele oraz – w zależności od wybranego zastosowania – zmierzając do osiągnięcia różnych celów w zakresie kształtowania decyzji konsumentów i kontrahentów oraz budowania renomy i rozpoznawalności marki.
Do tego rodzaju materiałów reklamowych należą bez wątpienia litery 3d (nazywane także literami przestrzennymi), które oferowane są przez coraz większą liczbę agencji reklamowych oraz podmiotów zajmujących się przygotowywaniem i wykonywaniem nośników reklamy. Rosnące zainteresowanie właśnie tą formą reklamy wiąże się z jej dużą uniwersalnością oraz szczególnie korzystnym stosunku ceny wykonania do możliwych do osiągnięcia efektów, zarówno jeżeli brać będzie się pod uwagę jedynie aspekty czysto wizualne, jak również wtedy, gdy w grę wchodzić będą efekty w postaci widocznego wzrostu zainteresowania odbiorców oferowanymi im towarami i usługami. Nie może więc dziwić, że litery 3d – obok kilku innych nośników reklamy wizualnej – należą w ostatnich latach do grupy najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców z różnych gałęzi i sektorów przemysłu wytwórczego oraz handlu i świadczenia usług.
Przestrzenne litery 3d mogą być wykonywane z różnego rodzaju surowców i materiałów, a wybór właściwego zależy od wielu czynników, nie wyłączając przeznaczenia nośnika reklamy. W zależności od tego, czy reklama służyć będzie miała warunkom zewnętrznym czy wewnętrznym, rozważać można wykonanie liter 3d z aluminium, plexi lub innego rodzaju tworzyw sztucznych typu PCV. Każdą instalację reklamową wyposażyć można w podświetlenie wykorzystujące technologie ledowe, bądź też podświetlenie charakterystyczne dla neonów reklamowych. W zależności od usytuowania oraz przeznaczenia nośnika reklamowego, wybierać można pomiędzy podświetleniem liter z przodu lub z tyłu lub też jedynie po bokach (krańcach liter). Szczególnego znaczenia nabierać to będzie przede wszystkim w przypadku reklam zewnętrznych umieszczanych na elewacjach i częściach frontalnych budynków, gdzie wyjątkowo ważna jest prawidłowa ich ekspozycja oraz zapewnienie widoczności o każdej porze dnia i nocy. Nie można wykluczyć jednak także i tego, że w niektórych przypadkach celowym pozostawać będzie wyposażenie nośnika reklamy w postaci liter 3d w oświetlenie także w warunkach wewnętrznych. W szczególności dotyczyć to może ekspozycji przeznaczonych do montażu w centrach i galeriach handlowych, gdzie szczególnego znaczenia nabiera zachęcające do wejścia oznaczenie marki i prowadzonej działalności gospodarczej. Przestrzenne litery 3d wykonywane są przy wykorzystaniu specjalistycznych i wyjątkowo precyzyjnych maszyn i urządzeń tnących, dzięki czemu możliwe jest odwzorowanie nawet najmniejszych szczegółów projektu. W zależności od wybranego materiału, przy wykorzystaniu którego wykonane zostaną litery, różne będą też metody i materiały używane do pomalowania liter w ten sposób, aby w możliwie największym stopniu zabezpieczyć je przed oddziaływaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych.