Przyznam, że w tym roku nieszczególnie ekscytowałem się nominacjami oscarowymi. Owszem, z zawodowego obowiązku śledziłem transmisję ogłaszania wyróżnionych w tym roku filmów i artystów, ale ze względu na to, że trójka liderów oscarowego wyścigu ustalona została już dawno temu, nominacje w większości nie były dla mnie zaskoczeniem. Akademia jak zwykle znalazła jednak sposób, by sprowokować u mnie kilka przemyśleń.
Żenujące poddaństwo Meryl Streep
Nie wiem, czy „poddaństwo” to akurat dobre słowo, ale „uwielbienie” nie spełnia tu swej roli – uwielbiać Meryl Streep może każdy, jednak nominowanie utytułowanej aktorki za każde pojawienie się na ekranie kosztem innych znakomitych artystek to po prostu żenada. Boska Florence to film przyjemny, dobrze zagrany, ale nie wywołujący zachwytów w żadnym aspekcie, a już na pewno nie główną rolą, która – choć przyzwoita – nie może równać się z tym, co w minionym roku zaprezentowały Amy Adams czy Annette Bening. Szkoda, że Akademia bardziej zajęta jest pomaganiem Meryl Streep w biciu rekordów nominacji niż docenianiem najlepszych ról.
#Oscarsoblack
O ile niedawno w mediach społecznościowych trendował hasztag #Oscarsowhite, w tym roku chyba należałoby zmienić wymieniony w nim kolor. Nie dość, że Akademia w głównej kategorii wyróżniła trzy filmy, których bohaterami są głównie Afroamerykanie (Fences, Moonlight, Ukryte działania), to jeszcze nominacje aktorskie otrzymało aż siedmiu kolorowych aktorów (Ruth Negga, Viola Davis, Naomie Harris, Octavia Spencer, Denzel Washington, Mahershala Ali i mający hinduskie korzenie Dev Patel). Dodajmy do tego wyróżnienia dla Barry’ego Jenkinsa za scenariusz i reżyserię Moonlight oraz Kimberly Steward, producentkę Manchester by the Sea, a także trzy czarnoskóre dokumenty i robi nam się z tego wyjątkowo mocna, różnorodna etnicznie ekipa. Trzeba jednak dodać, że Akademia nie musiała się zbytnio wysilać, by doprowadzić do takiej sytuacji: rok 2016 był z pewnością rokiem triumfu czarnoskórych filmowców i w zasadzie żadna z nominacji (może za wyjątkiem tej dla Patela) nie jest na wyrost.
Brak nominacji dla Aarona Taylora-Johnsona
Wspomniane wyróżnienie dla Deva Patela spowodowało, że w stawce aktorów nominowanych w kategorii ról drugoplanowych zabrakło miejsca dla fenomenalnej kreacji Aarona Taylora-Johnsona, który za kreację w Zwierzętach nocy zdobył w tym roku Złotego Globa. Rola psychopatycznego bandyty w filmie Toma Forda uszła uwadze Akademii, a szkoda, bo z pewnością było to dla 26-letniego wyzwanie znacznie większe niż występ w Lion dla Patela.
Aż do piekła docenione w aż czterech kategoriach!
Nieśmiało, choć bez większych nadziei liczyłem na to, że Akademia nie pominie świetnego Aż do piekła Davida Mackenziego, ale rzeczywistość przerosła moje najśmielsze oczekiwania! Znakomity neo-western wyróżniono w aż czterech kategoriach, w tym tej najważniejszej, co było chyba jedną z większych niespodzianek ogłoszonych 24 stycznia nominacji. Niepozorny, ale niezwykle klimatyczny film Mackenziego z pewnością zasłużył na wszelkie laury i – choć na statuetki pewnie nie ma co liczyć – już te cztery wyróżnienia od AMPAS są bez wątpienia wspaniałą nagrodą dla całej ekipy.
Powrót antysemity
Że Przełęcz ocalonych otrzyma kilka nominacji, można było być pewnym. Ale że Mel Gibson, reżyser tego epickiego dzieła, otrzyma nominację za reżyserię? To już tak oczywiste nie było, ale dobrze się stało, że Akademia postanowiła wyróżnić w ten sposób wracającego najwyraźniej do formy Gibsona. Po potężnym kryzysie osobistym i zawodowym wydawało się, że niegdysiejszemu ulubieńcowi Ameryki trudno będzie się zrehabilitować. Tymczasem opowieść o żołnierzu-pacyfiście może być prawdziwym comebackiem Mela, który zdecydowanie większe uznanie zyskał jako reżyser niż aktor.
Kiepski słuch Akademii
Jak można było pominąć doskonałą muzykę Abla Korzeniowskiego do Zwierząt nocy, a wyróżnić mdły score do Lion albo przewidywalne kompozycje z Pasażerów? Na to pytanie trudno udzielić odpowiedzi. Członkowie Akademii najwyraźniej nagle stracili słuch, bo nie docenili także wysiłków Davida Wingo z Midnight Special ani Clinta Mansella z High-Rise, a lepszych propozycji niż dwie wyżej wymienione nominacje było co najmniej kilka. Szkoda Abla, ale Zwierzętami nocy pokazał, że ma papiery (a raczej nuty), by wkrótce dołączyć do najlepszych hollywoodzkich kompozytorów.
Tegoroczny wyścig oscarowy rozstrzygnął się już kilka miesięcy temu i niemal pewne jest, że najważniejsze nagrody rozdzielą pomiędzy sobą La La Land, Moonlight i Manchester by the Sea (z prawdopodobnymi wyjątkami w kategorii ról żeńskich). Dlatego ja swoje typy już przygotowałem, a Wy? Jako uzupełnienie zamieszczam poniżej pełną listę tytułów nominowanych z odnośnikami do ewentualnych tekstów, jakie na ich temat popełniłem:
NAJLEPSZY FILM
Aż do piekła
Fences
La La Land
Lion. Droga do domu
Manchester by the Sea
Moonlight
Nowy początek
Przełęcz ocalonych
Ukryte działania
NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWYAKTOR PIERWSZOPLANOWY
Casey Affleck (Manchester by the Sea)
Andrew Garfield (Przełęcz ocalonych)
Ryan Gosling (La La Land)
Viggo Mortensen (Captain Fantastic)
Denzel Washington (Fences)
NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Isabelle Huppert (Elle)
Ruth Negga (Loving)
Natalie Portman (Jackie)
Emma Stone (La La Land)
Meryl Streep (Boska Florence)
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
Mahershala Ali (Moonlight)
Jeff Bridges (Aż do piekła)
Lucas Hedges (Manchester by the Sea)
Dev Patel (Lion. Droga do domu)
Michael Shannon (Zwierzęta nocy)
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
Viola Davis (Fences)
Naomie Harris (Moonlight)
Nicole Kidman (Lion. Droga do domu)
Octavia Spencer (Ukryte działania)
Michelle Williams (Manchester by the Sea)
NAJLEPSZY REŻYSER
Damien Chazelle (La La Land)
Mel Gibson (Przełęcz ocalonych)
Barry Jenkins (Moonlight)
Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea)
Denis Villeneuve (Nowy początek)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Fences
Lion. Droga do domu
Moonlight
Nowy początek
Ukryte działania
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
20th Century Women
Aż do piekła
La La Land
The Lobster
Manchester by the Sea
NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Klient
Land of Mine
Mężczyzna imieniem Ove
Tanna
Toni Erdmann
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
13th
Fuocoammare. Ogień na morzu
I Am Not Your Negro
O.J.: Made in America
Życie animowane
NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY
Czerwony żółw
Kubo i dwie struny
Nazywam się Cukinia
Vaiana: Skarb oceanu
Zwierzogród
NAJLEPSZA PIOSENKA
Audition (The Fools Who Dream) (La La Land)
Can’t Stop the Feeling (Trole)
City of Stars (La La Land)
The Empty Chair (Jim)
How Far I’ll Go (Vaiana: Skarb oceanu)
NAJLEPSZA MUZYKA
Jackie
La La Land
Lion. Droga do domu
Moonlight
Pasażerowie
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
La La Land
Lion. Droga do domu
Moonlight
Milczenie
Nowy początek
NAJLEPSZY MONTAŻ
Aż do piekła
La La Land
Moonlight
Nowy początek
Przełęcz ocalonych
NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE
Doktor Strange
Księga dżungli
Kubo i dwie struny
Łotr 1. Gwiezdne Wojny – Historie
Żywioł. Deepwater Horizon
NAJLEPSZY DŹWIĘK
13 godzin: Tajna misja w Bengazi
La La Land
Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie
Nowy początek
Przełęcz ocalonych
NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU
La La Land
Nowy początek
Przełęcz ocalonych
Sully
Żywioł. Deepwater Horizon
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Ave, Cezar!
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
La La Land
Nowy początek
Pasażerowie
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Boska Florence
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
Jackie
La La Land
Sprzymierzeni
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Legion samobójców
Mężczyzna imieniem Ove
Star Trek: W nieznane
NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
Chór
Ennemis intérieurs
La Femme et le TGV
Silent Nights
Timecode
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
4.1 Miles
Extremis
Joe’s Violin
The White Helmets
Watani: My Homeland
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Blind Vaysha
Borrowed Time
Pear Cider and Cigarettes
Pearl
Piper