Dzisiaj mija 109 lat od oficjalnego otwarcia linii kolejowej Lwówek Śląski – Zebrzydowa. Oficjalne uroczystości związane z oddaniem linii na stacji w Nowogrodźcu odbyły się 20 lipca 1904 roku (powyżej pocztówka dokumentująca tę uroczystość).
Linia ta miała za zadanie połączenie Lwówka Śląskiego z linią Wrocław – Berlin. Kilometraż linii zaczynał się od Lwówka Śląskiego. Na trasie linii oprócz już istniejących stacji (Lwówek Śl.) powstało 5 stacji (Zebrzydowa Wieś, Ołdrzychów, Nowogrodziec, Gościszów, Niwnice), 3 przystanki (Gościszów Dolny, Radłówka, Rakowice Wielkie) i 2 bocznice (Zebrzydowa Górna, Kolonia Nowogrodziec) później powstały (bocznica zakładowa Ołdrzychów-Surmin i Rakowice Żwirownia).
W tamtych latach przybycie kolei do miejscowości oznaczało ogromny wzrost znaczenia i przyspieszało rozwój gospodarczy i społeczny danej miejscowości. Ponadto cały odcinek z Jeleniej Góry do Zebrzydowej to jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Z innymi liniami na pewno wygrywa widokami z okna pociągu na okoliczne wzgórza, Zalew Pilchowicki oraz przede wszystkim na wijącą się wzdłuż torów rzekę Bóbr.
W 1945 roku po zakończeniu działań wojennych przystąpiono do uruchomienia kolei, odbudowując zniszczone wiadukty i mosty. Niestety na podstawie porozumienia między rządem polskim i radzieckim podpisanego 08 lipca 1945 roku na Dolnym Śląsku zlikwidowano większość trakcji elektrycznych, a całe wyposażenie warsztatów, pojazdy trakcji elektrycznej, drezyny spalinowe, drut z trakcji elektrycznej, a nawet drugie tory z linii dwutorowych wywieziono do ZSRR.
W przyszłym roku będziemy obchodzić 110 lat powstania tej linii, byłoby świetnie, gdyby z tej okazji udało się zorganizować jakiś ciekawy event kolejowy w Nowogrodźcu.
Tekst i pocztówki: Dariusz Zdunek/Zebrzydowa.info