Otrzymane na pokład statku, kutra, jachtu czy portu ostrzeżenie meteo dla każdego znaczy coś innego. To co dla jednych jest zaledwie małym podmuchem, dla innych będzie alarmem do refowania żagli. Dwa lata temu, sprawą różnorodności odbiorców prognoz, zajęła się polska firma NavSim z Bolesławca, która tydzień temu wydała i opublikowała swój kolejny produkt, otwierający nową generację oprogramowania nawigacyjnego – NaviWeather.
NavSim Polska sp. z o.o. to drugi filar polsko-kanadyjskiej firmy technologicznej, produkującej zaawansowane systemy mapy elektronicznej i pomocy nawigacyjnej dla rynku morskiego. Na świecie (i w Polsce) firma jest znana z innowacyjnych rozwiązań dla pilotów morskich i portowych w zakresie precyzyjnej nawigacji i predykcji statków w obrębie obszarów ograniczonych (NAVCruiserPro) oraz stosunkowo tanich rozwiązań nawigacyjnych dla wszystkich pozakonwencyjnych jednostek pływających (BoatCruiser i SailCruiser).
NaviWeather to część bardzo zaawansowanego technologicznie oprogramowania nawigacyjnego służąca do graficznej prezentacji prognoz meteorologicznych. Program sam pobiera i aktualizuje za pośrednictwem Internetu specjalne pliki danych (GRIB2) meteorologicznych. Firma, dla potrzeb prognostycznych zbudowała własne serwery, które w sposób ciągły synchronizują i aktualizują prognozy z amerykańskiej agencji rządowej NOAA (Narodowa Administracja Oceanu i Atmosfery). To właśnie dzięki tym serwerom, żeglarze mogą korzystać online i offline z prognoz oferowanych przez NavSim.
Ale nie tylko żeglarze mogą z nich korzystać.
Najprostszą formą sprawdzenia prognozy jest skorzystanie z bezpłatnego serwisu pogodowego poprzez SMS. Na stronach internetowych firmy, w sekcji „Pogoda”, jest opublikowana pełna instrukcja z przykładami jak samodzielnie „zapytać” system o prognozę w dowolnym miejscu na świecie. Wystarczy na przykład wysłać pod numer +48794389383 SMS’a o treści: Gdynia,12 by po chwili otrzymać zwrotnie informację o przewidywanej pogodzie w Gdyni za 12 godzin od momentu wysłania. System działa 24 godziny na dobę i obsługuje praktycznie wszystkie dostępne sieci, łącznie z telefonami satelitarnymi sieci Inmarsat, Iridium i Thuraya. Mając dostęp do sieci Internet, takie same informacje można uzyskać poprzez e-mail, wraz z mapkami meteo.
Jednak najbardziej zaawansowanym produktem firmy jest obecnie opublikowany tydzień temu program NaviWeather. Pozwala on nie tylko pobierać i w prosty sposób prezentować dane meteorologiczne, ale wręcz prowadzić półautomatyczną analizę warunków pogodowych. Jego najmocniejszymi atutami jest nie mająca odpowiednika na świecie prędkość działania i całkowita konfigurowalność interfejsu użytkownika. Dodatkowo firma w wersji PRO wbudowała interpreter sygnału GPS (NM0183) oraz parser danych AIS z automatycznych stacji pogodowych (komunikat 8).
Program w sposób półautomatyczny (a później automatyczny) pobiera dane pogodowe na wskazany rejon żeglugi (prędkość i kierunek wiatru, ciśnienie, opady atmosferyczne, zachmurzenie, temperatura) na 7 dni do przodu w odstępach 3 godzinnych, po czym w dowolnej kombinacji potrafi w formie graficznej zobrazować pobrane dane wyświetlając je na tle mapy podkładowej. Użytkownik za pomocą własnych ustawień może graficznie filtrować dane wymagając od programu, by na tle mapy podkładowej wyświetlał tylko interesujące go dane, pozostawiając jak najwięcej miejsca na ekranie dla danych nawigacyjnych. Mapy podkładowe oraz cały system skalibrowany został już w odwzorowaniu Mercator’a i zgodnie z układem odniesienia WGS84.
NaviWeather, jako projektor danych GRIB, może również służyć do analizy danych pogodowych i opracowania bezpiecznych tras żeglugi. Dane źródłowe których używa NaviWeather opracowywane są w USA i obejmują swoim zasięgiem cały świat. System korzysta w chwili obecnej z danych modelu GFS w warstwie przyziemnej (na wysokości 10 m). W modelu tym informacje o stanie atmosfery zawarte są w punktach węzłowych na siatce 0.5⁰ x 0.5⁰.
Firma NavSim rozpoczęła już prace badawcze nad wdrożeniem do programu NaviWeather dużo bardziej dokładnego modelu – WRF (Weather Research and Forecasting Model) oraz modelu zafalowania. Poprawi to precyzję projekcji i dokładność prognoz, tym bardziej, że już w tej chwili program, poprzez zaawansowaną interpolację, potrafi wyświetlać dane na siatce 0.06⁰.
NaviWeather jest też jedynym programem do projekcji danych pogodowych, zawierającym elementy oprogramowania nawigacyjnego. Podłączając do niego odbiornik GPS, system wyświetli pozycję statku i na jej podstawie będzie automatycznie pobierał dane na zadany przez użytkownika obszar. Oprócz odbiornika GPS można do niego podłączyć także odbiornik AIS (za pośrednictwem interfejsu COM/USD lub poprzez sieć Internet) i odebrać sygnał z brzegowych stacji meteo podawanych w komunikacie nr 8 AIS. Na mapie podkładowej wyświetli się wówczas symbol stacji AtoNIS z informacjami o aktualnych danych meteo w tym miejscu.
To proste i rewolucyjne w swoich osiągnięciach polskie oprogramowanie ma szansę stać się ciekawą alternatywą dla rynku prognoz. Jego cena ma nie przekroczyć 150 zł w wersji PRO. Użytkownik może pobrać bezpłatnie pełną wersją oprogramowania ze strony www.naviweather.eu i korzystać z niej bezpłatnie przez 30 dni. Po tym czasie można będzie program zarejestrować (po opłaceniu licencji) lub program przełączy się w wersję LITE. W wersji LITE zostanie zablokowana możliwość korzystania z AIS, GPS i Edytora gradientów. Program obecnie dystrybuowany jest w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej dla 32 bitowego systemu Windows. Zarówno w wersji LITE jak i PRO producent oferuje bezpłatne aktualizacjia swojego programu. NaviWeather będzie rozszerzany w kierunku wieloplatformowości (Windows, Linux, Mac, iPad) i systemu 64 bitowego oraz będzie miał możliwość pobierania dostępnych zdjęć satelitarnych.
Przy współudziale Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni tworzony jest również dla NaviWeather moduł optymalizatora routingu pogodowego. Moduł przeznaczony będzie dla większych jednostek (z napędem konwencjonalnym i hybrydowym). Jego zadaniem będzie proponowanie optymalnej trasy żeglugi przy założonym priorytecie (czas, oszczędność paliwa). Przy budowie optymalizatora zastosowano niewidoczną dla użytkownika, ale wdrożoną w NaviWeather technologię API. Polega ona na możliwości samodzielnego dopisywania funkcjonalności do NaviWeather… np.: możliwość samodzielnego zaznaczania i opisu niebezpiecznych wraków dla potrzeb statków rybackich na mapie podkładowej. Oznacza to, że użytkownik, który chciałby wzbogacić NaviWeather o jakąś funkcję ważną dla niego, znając zasady programowania, może zrobić to sam, nie czekając na NavSim.
Więcej informacji można uzyskać na www.navsim.pl, www.naviweather.eu.
——————————————————————————————————
Filmy demonstracyjne:
Pobieranie danych GRIB
Skalowanie mapy
Przesuwanie mapy
Pingback: Bolesławiecki Navsim nominowany do nagrody gospodarczej Dolnośląski Gryf | bobrzanie.pl - internetowy nietabloid