Sie 19, 2013
619 Wyświetleń
0 0

Czy upadłość może przerwać urlop?

Napisany przez

Trwają wakacje, wypoczywamy na zaplanowanych wyjazdach urlopowych, z wiadomości interesują na tylko informacje o pogodzie, względnie o atrakcyjnych wyprzedażach. Szerokim łukiem omijamy informacje polityczne i gospodarcze. Tymczasem w jakimś mieście powiatowym nieznany i nigdy nie widziany sędzia wydziału gospodarczego sądu rejonowego, najczęściej przy pustej sali, wydaje postanowienie o upadłości spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dni urlopu płyną sennie, my nie wiemy o niczym co wydarzyło się w sądzie.

Tymczasem konsekwencje ogłoszenia tej upadłości zmieniają nasze życie dosłownie podczas plażowania czy romantycznej kolacji. W każdej chwili bowiem hotel może otrzymać informacje o upadłości naszego touroperatora i poinformować nas, że umowa o usługę turystyczną po prostu wygasła.

Upadłość to procedura prowadzona wobec dłużnika który stał się niewypłacalny. Postępowanie wszczyna sąd ogłaszając upadłość. Najważniejszym skutkiem ogłoszenia upadłości jest automatyczne wygaśnięcie umów zawartych przez upadłego touroperatora z klientami z dniem ogłoszenia upadłości przez sąd.

Odpowiedź na tytułowe pytanie brzmi zatem – tak, bankructwo touroperatora może przerwać urlop, choć nie jest to opcja obowiązkowa.

W takiej sytuacji są dwa wyjścia: można zostać do końca planowanego pobytu płacąc za wszystkie usługi z własnej kieszeni, można także skorzystać z procedury natychmiastowego powrotu.

W przypadku kontynuowania pobytu na własny koszt należy gromadzić rachunki za wszystkie te usługi, które obejmowała umowa o usługę turystyczną. Po powrocie bowiem można będzie zgłosić te wydatki jako wierzytelność w postępowaniu upadłościowym oraz odzyskać przynajmniej ich część z majątku upadłego lub od jego ubezpieczyciela. Procedura powrotu gwarantowana jest łącznie przez ubezpieczyciela touroperatora oraz urzędników samorządowych i dyplomatyczno-konsularnych. Oznacza to, że w razie upadłości biura podróży polscy obywatele automatycznie objęci są opieką ambasady lub konsulatu, którego pracownicy nie tylko pomagają w załatwieniu różnych formalności wynikających z miejscowego prawa, ale także dość często uwalniają z rąk hotelarzy wziętych w „zastaw” wczasowiczów i ich bagaże. Należy pamiętać, że urlopowicze zawierają umowę o usługę turystyczna z touroperatorem a nie z hotelem, dlatego działania obsługi hotelowej polegające na zatrzymaniu klientów lub ich mienia w celu odzyskania należnych im od touroperatora pieniędzy są całkowicie nielegalne.

Biura podróży są obowiązkowo ubezpieczone. Coraz powszechniejsze obecnie upadłości biur podróży spowodowały, iż państwo podwyższyło kwotę obowiązkowego ubezpieczenia i obecnie istnieją znaczne szanse nie tylko na pokrycie kosztów przymusowego powrotu do kraju, ale także odzyskania przynajmniej części kosztów pobytu poniesionych z własnej kieszeni.

Osobą, która odpowiada za organizacje powrotu klientów upadłego biura podróży z zagranicy jest marszałek województwa, w którym upadłe biuro było zarejestrowane. Marszałek województwa musi zapewnić bezpieczny powrót zarówno tym klientom, którzy mieszkają w hotelach opłaconych przed upadłością, jak i tym, którzy muszą wyprowadzić się natychmiast. Marszałek województwa przejmuje środki z gwarancji ubezpieczeniowych, bankowych oraz polis i opłaca z nich w pierwszej kolejności powroty klientów, następnie należności biura wobec usługodawców a w ostatniej kolejności zwraca pieniądze należne klientom, którzy z powodu plajty biura przerwali pobyt wypoczynkowy.

Co więcej, po powrocie do kraju należy zgłosić się do tego samego marszałka i doręczyć kopię umowy zawartej z organizatorem wyjazdu, kopię dowodu wpłaty, rachunki za wydatki na miejscu oraz wypełniony formularz zgłoszenia roszczenia.

Należy pamiętać, że powyższe czynności trzeba wykonać w ciągu roku od dnia zgłoszenia upadłości przez biuro podróży, a ich dokonanie jest warunkiem odzyskania jakichkolwiek pieniędzy z gwarancji ubezpieczeniowej.

Czy można uniknąć kłopotów związanych z upadłością jeszcze przed jej ogłoszeniem? Jest to bardzo utrudnione, gdyż żaden przedsiębiorca nie chwali się wcześniej trudną sytuacją finansową. Można i należy skorzystać wcześniej z dostępnych źródeł informacji a są to: strony internetowe Ministra Sportu i Turystyki, strona Urzędu Marszałkowskiego siedziby touroperatora, rejestr prowadzony przez Ministra Gospodarki, Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, Krajowy Rejestr Długów, opinie na forach internetowych, katalogi i foldery biur turystycznych oraz umowy o usługę turystyczna przed jej podpisaniem.

Kategorie:
adwokat radzi

Adwokat mgr Tomasz R. Weigt. Od 1998 roku prowadzę własną kancelarię adwokacką w Bolesławcu przy ul. Daszyńskiego 29 (tel. 757326191 lub 601563996). Posiadam szerokie doświadczenie w zakresie prawa karnego, cywilnego, rodzinnego, samorządowego. Kancelaria prowadzi obsługę w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Poza pracą interesuję się polityką, historią oraz tangiem argentyńskim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This
Menu Title